שליחותה (החשאית) של מנהלת משאבי אנוש

נכתבע"י ב יום שני, 16 מאי, 2011 ב

בתור מנהלת משאבי אנוש, את נדרשת לעיתים לייעץ למנכ"ל או לסמנכ"ל מבלי שיהיה לך זמן להתכונן לפגישה או גרוע מזה, מבלי שיהיה לך מושג על מה את נדרשת לייעץ.

מתוך עבודתי עם מנהלים במגוון ארגונים במשך 15 שנים, הכנתי עבורך סט טיפים ייעוצים סודיים מארגז הכלים שלי, כדי שתוכלי לצאת מהמצב "כמו גדולה"…

שליחותה (החשאית) של מנהלת משאבי אנוש // רתם עפר

בין ראיון למועמד החדש, לבין ארגון הרמת כוסית, פתאום זה נוחת עלייך. סמנכ"ל השיווק מבקש להתייעץ איתך בשעה 14:00. גם אם זה לא זמן מתאים לשאול "בקשר למה", זה בטח לא זמן מתאים להיכנס ללחץ. להלן טיפים של יועצת ארגונית שיעזרו לך "להתארגן" על עצמך ולהיות היועצת שאת יכולה ורוצה להיות.

  1. ייעוץ ארגוני זה קודם כל אופי
    גם אם הסמנכ"ל בא להתייעץ איתך בגלל תפקידך כמנהלת משאבי אנוש, הוא יבוא להתייעץ שוב בגלל מי שאת ולא בגלל התפקיד שאת מחזיקה בו. אם יש לך יכולת הקשבה טובה, תני לה ביטוי. את יודעת להיות שותפת סוד? תעודדי אותו לשתף אותך בנושאים רגישים ומורכבים. יש לך חשיבה ביקורתית? אל תהססי לעמת אותו עם רעיונות ודעות לא שבלוניות. רק כאשר תהיי אותנטית ומדויקת עם עצמך, תוכלי להיות שם בשבילו. אם תטרידי את עצמך במאמץ להיות "מישהי אחרת" השיחה לא תניב ערך ממשי.
  2. מדברת "ייעוץ ארגוני"? –דברי בשפתו!
    שפת הייעוץ הארגוני שונה משפתם של רוב המנהלים. זו שפתך המקצועית. התפקיד שלך הוא לתרגם את המושגים והרעיונות שלך לשפה של המנהל שעמו את נפגשת: עם מנהל קונקרטי ומשימתי דברי על משימות (לא על תובנות), למנהל סמכותי תני מספר דרכי פעולה על מנת שיוכל לבחור ביניהן בעצמו תוך כדי השיחה. עם מנהל מהנדס יעבוד שירטוט תרשים זרימה, גם של נושאים בין אישיים ורגישים.
    על מנת לתרגל שפה ניהולית חפשי חלופות למלים כמו: תהליך, אוירה, תובנות, הטמעה ותחושה. זכרי – אדם מבין הכי טוב את שפת אימו. הנועצים שלך בארגון לא נולדו במשפחת משאבי אנוש.
  3. כל יועצת ארגונית מרכיבה משקפיים ורודות
    כדי לסייע למישהו עלינו קודם כל לרצות בטובתו. אנחנו רוצים בטובת מי שאכפת לנו ממנו, שיש לנו לגביו דעה חיובית.
    טוב תעשי אם תרכיבי את המשקפיים הורודות בכניסה לפגישת הייעוץ הייעודית, ותיראי את הסמנכ"ל באור חיובי. נסי למצוא בו נקודות שמעוררות בך אכפתיות, אהדה, התעניינות וכבוד כלפיו. ככל שתמצאי יותר כאלו, כך תוכלי לסייע לו יותר.
  4. מנהל טוב- מחליט. יועץ ארגוני טוב – עוזר למנהל להחליט
    מפלס הניסיון, הכישרון, היוקרה והאגו של מנהלים הוא גבוה וטוב שכך. בזכותם יש להם את היכולת לקבל החלטות מורכבות. אל תתחרי עם המנהל על האמת שלו. כיועצת, עלייך לסייע לו לקבל את ההחלטות הנכונות עבורו, גם אם את היית עושה את זה אחרת. כאשר את יוצרת עמדת ויכוח של מי צודק, את עמיתה לבעיה ולא יועצת. רוצה לייעץ? שימי על השולחן את השאלות  הנכונות, הוא כבר ייתן את התשובות לבד.
  5. הקול שלך, המנדט שלו
    בתור מנהלת משאבי אנוש, את מדברת עם הרבה אנשים בארגון, ושומעת מאנשים שונים על אותו אירוע. כשאת באה לייעץ אך טבעי הוא שממש עומד לך על קצה הלשון להגיד לו את מה שרק הבקר שמעת מנהל אחר, שנראה לך כל כך הגיוני ונכון.
    רגע לפני שאת עושה זאת, עצרי! אף פעם על תדברי בקול שאינו שלך. מנהלים מזהים זאת מיד, ואת הופכת להיות סוג של כדורגל פוליטי שעושים בו שימוש כדי לקדם רעיונות. רוצה להיות שם בשבילו ? לרכוש את אמונו ? דברי רק בקולך שלך, הביעי עמדות ותחושות שלך הוא יעריך זאת וידע שאת שם בשבילו ולא "מטעם".
  6. לא על הניהול לבדו
    יועץ ארגוני טוב מהווה קודם כל שותף אמיתי למנהל.
    כשאת משמשת כיועצת פנים ארגונית, את היחידה שיכולה להפיג את בדידותו של המנהל בארגון ולשם כך לא נדרש הרבה. רצון כנה  ושכל ישר הם מצרכי יסוד מספיקים דיים לבניית שותפות אמיתית – פשוט להיות שם איתו ובשבילו. זה הרבה יותר ממה שהוא יימצא אצל כל אחד אחר בארגון.

עכשיו, כשיש בידייך את המפתחות הסודיים לייעוץ ארגוני שעובד, את יכולה ללכת לפגישה בביטחון גלוי.

יש לך מה לומר בנושא ? אשמח לשמוע – צור קשר

השאר תגובה