קודים לקודקוד בתפקיד החדש

נכתבע"י ב יום ראשון, 3 יולי, 2011 ב

מה עושים כשהידע המקצועי שצברת כמנהל בכיר בתחום עסקי מסוים הופך ללא רלוונטי  עם המעבר לתחום עסקי אחר?

רתם עפר, יועצת ארגונית מגישה למנהלים בכירים 4 פרדוכסים וכלל ברזל אחד בנושא.

הפתרונות בפנים.

קודים לקודקוד בתפקיד החדש // רתם עפר

שוק התעשייה הישראלי, מייצר מציאות ניהולית פרדוכסלית: לעיתים קרובות, מנהלים בכירים המגיעים לשיא בקריירה שלהם ורוצים להתקדם הלאה, אינם יכולים לעשות זאת בתעשייה בה הגיעו להצטיינות ושבה צברו את יתרונם היחסי. הסיבה פשוטה- בישראל,  כמות הארגונים המצטיינים בתעשייה מסוימת – מצומצמת.

התוצאה: מנהלים נאלצים לעבור מסוג תעשייה אחד לסוג תעשייה אחר

קח לך קריירה ובנה לה בית

אתה, שהולך לעשות שינוי דרמטי בקריירה שלך, שעזבת משרה בטוחה, מעמד וניסיון בארגון מוכר, יצאת לשוק לחפש עבודה (מרצונך או שלא ואין זה משנה…), ואחרי חודשים מורטי עצבים, נראה לך שמצאת בית חדש. אתה, שבשבוע הבא תיכנס לתפקיד חדש כסמנכ"ל או כמנהל יחידה עסקית. שוק מעניין, חברה מצליחה, תפקיד מאתגר, תנאים טובים ואנשים שמסקרן אותך לצאת איתם למסע חדש!

רגע לפני שאתה מחשב את מהלכי הניצחון בתפקיד החדש, כדאי שתכיר כמה פרדוכסים ואת הדרך להתמודד איתם בהצלחה.

פרדוכס א'- בכיר אבל טירון!
נכון  שגייסו אותך כי יש לך את הידע, הכישרון והניסיון להצליח בתפקיד. משלמים לך שכר גבוה כדי להצליח. אבל בעצם אתה טירון. חדש בתחום העסקי אליו אתה עומד להצטרף, לא מכיר את השוק, לא מכיר את האנשים ולא את הארגון.

למען האמת זה די מלחיץ – וכשאתה לחוץ אתה עלול להגיב באופן שתצטער עליו בעתיד.

הפתרון: קודם כל להבין ולהודות שאתה צריך ללמוד!

הקדש את השבועות הראשונים שלך בארגון החדש ללמידה. זוהי זכות שלא חוזרת.

למד ביסודיות את השוק, המוצרים, האנשים והתהליכים:

  • התלווה במשך ימים שלמים לעובדים שלך (בכל הדרגים) במשימותיהם.
  • צפה בישיבות שאינך חבר בהן ובעתיד הקרוב לא תיקח בהן חלק.
  • בקש כל חומר כתוב שיש בארגון מכל סוג שהוא ותקרא אותו. (החל מדוח אסטרטגי, ועד מדריכים למשתמש במוצרי הארגון אם יש כאלו).
  • הזדרז לזהות את המומחים במחלקתך. בצמתי החלטה קריטיים שיחייבו קבלת החלטות עם כניסתך לתפקיד, קח אותם איתך. סמוך עליהם ותן לעצתם משקל כבד.

זכור! הארגון הזה מצליח, ובגלל זה בחרת בו. הוא חי עד היום בזכות הידע הקיים בו והוא יוכל לעשות זאת עוד כמה חודשים גם ללא עזרתך המיידית. לא מטביעים חותם ניהולי אינטליגנטי ביום אחד.

פרדוכס ב'- החלטות החכמות הן לא תמיד הדבר הכי חכם

מנהלים רבים עושים את הטעות וממהרים לקבל החלטות קשות כבר בתקופת הקליטה שלהם. מתוך תפיסה של "אין לי 100 ימים של חסד" ו"מה שלא עושים בתקופת הקליטה כבר לא עושים בכלל", הם נחפזים לקבל החלטות שפוגעות.  אבל, אנשים שהיו כאן לפניך רוצים שתכבד אותם. מתוך עבודתי עם מנהלים בכירים רבים, למדתי כי מה שיכשיל את קליטתך בארגון לא יהיה החלטות שלא קיבלת בשבועות הראשונים, אלא חוסר חיבור לאנשים ולתרבות הארגונית.

הפתרון:

  1. הגדר את ההתחברות לאנשים וההטמעות בתרבות הארגונית כיעד מספר 1 שלך בתקופת הקליטה (עד חצי שנה). בתקופה זו, תן לעצמך ימי חסד (100 לא תמיד מספיקים. לפעמים צריך לספור עוד 100), ואל תמהר לקבל החלטות דרמטיות שיפגעו באנשים ובחיבור שלך אליהם.
  2. אם אתה עומד לקבל החלטה קשה בתקופת היותך חדש, בדוק את המניע שלה:

האם היא מונעת מאגו – להראות/ להרגיש שאתה בשליטה ויודע מה נכון ?

האם אתה משוכנע שזהו הצעד הנכון?

זכור! אם אתה מזהה סימנים של "רצון להוכיח" עדיף לשקול מחדש את ביצוע ההחלטה.

פרדוכס ג'- סייג לחוכמה – לא שתיקה

אתה רוצה לתת למעסיק שלך את ההרגשה שהוא בחר נכון. אתה רוצה להתמודד בכוחות עצמך עם אתגרים, אתה נמנע מלהעמיס על המנהל שלך דיווחים מיותרים ועומס מידע.

אבל, מה שאתה לא תמיד יודע זה, שהמנהל שלך עסוק בקליטה שלך הרבה יותר ממה שאתה חושב. הוא דואג, הוא מקשיב, הוא בוחן ומתבונן.

יתרה מכך, אנשים מקורבים אליו מדברים איתו הרבה יותר ממך. הוא מוזן משמועות – המנהל החדש עשה ככה… עשה ככה…. המקורבים, אינם תמיד רוצים רק בטובתך !

הפתרון:

בתקופת קליטתך, עליך לייצר אצל הבוס שלך תמונה של הצלחה מנקודת מבטך. לתת לו את הביטחון שאתה פועל בכיוון הנכון. לא באמצעות שקט תעשייתי אלא באמצעות דיווח שוטף, ענייני ומקצועי. לעזור לו להכיר את העשייה שלך, את היכולות שלך מנקודת מבטך.

הוא יעדיף בשלב הראשון להיות מוצף במידע על עשייה טובה, מאשר לקבל ממך  "שקט תעשייתי" ולהיות מוזן רק מרחשים של הסביבה שלעתים יכללו גם ביקורת שלא תיטיב עמך.

זכור! לעשות תאום ציפיות. אם תגיד למנכ"ל או ליו"ר: "ייקח לי עוד שנה אבל בסופה אני מאמין שאגיע ליעד X ולהישג Y " וגם תעמוד בזה, תזכה להכרה ולהערכה. לעומת זאת, אם תהיה בלחץ לספק הצלחות מהירות ולא תעמוד בהן, ידבק בך מוניטין של כשלון.

פרדוכס ד' – אבנים קטנות כבדות יותר מאבנים גדולות

יש לך תפיסה ניהולית מגובשת. אתה מאמין, שקודם כל מניחים את האבנים הגדולות. מציירים את התמונה הגדולה ואח"כ את הפרטים. אלא שכפי שתיארנו עד עתה, אתה חדש וייקח זמן עד שתדע מהן האבנים הגדולות המתאימות והיכן להניח אותן.

אבל, אתה מנהל ועליך לקבל החלטות מ Day One

הפתרון:

בתקופת כניסתך לתפקיד החדש הפוך את הסדר.

הערך המוסף הראשון שלך הוא באבנים הקטנות. הפעלת שיקול דעת בסוגיות מיקרו. תשובה טובה לשאלה קטנה של עובד תזכה אותך בהמון נקודות אצלו.

מידע אמין ומדויק שתדע למסור למנהל שלך כשתתבקש בשבועות הראשונים, ייתן לו את הביטחון שאתה בעניינים.

בהדרגה גם תבין מהן האבנים הגדולות שאתה צריך. רק אחרי שתרגיש את שתי הרגליים על הקרקע תוכל לעצב את האבנים הגדולות. במקרים רבים זה ייקח מינימום חצי שנה, לפעמים אף יותר.

זכור! אתה מייצר את התשתיות, הידע והיחסים שעמם תוכל להנחיל שינויים ולעצב מציאות חדשה מהר יותר כשתגיע לשלב זה.

מכל הפרדוכסים הללו עולה אמירה אחת ברורה, שהיא למעשה כלל ברזל בכניסה לתפקיד ניהולי חדש כבכיר בארגון- כבוד לקיים וסבלנות ללמידה הם המפתחות להצלחה!

אם תיתן כבוד לידע ולאנשים הנושאים אותו בסביבתך החדשה, אם תיתן לעצמך לגיטימציה ללמוד ותקדיש לכך את הזמן והמשאבים הנדרשים, סביר שכישורייך המצוינים שהביאו אותך להצלחות בעבר, יבואו לידי ביטוי גם בתפקידך החדש.

גם אם לא הפגנת את כל כישוריך בחודש הראשון, אתה עדיין במסלול של הצלחה, אבל אם רכשת אויבים ולא בנית יחסי אמון בחודש הראשון אתה בבעיה.

זכור! בניהול יש מצבים שלא הזריז מנצח!

בהצלחה !

יש לך מה לומר בנושא ? אשמח לשמוע – צור קשר

Comments are closed.